۱۳۸۷ دی ۲, دوشنبه

متن کامل بیانیه عفو بین الملل در خصوص فرزاد کمانگر و دو هم پرونده ای وی

در تاریخ 24 نوامبر، نگهبانان زندان به داخل سلول فرزاد کمانگردر بند 209 زندان اوین تهران رفتند. گزارشها حاکی از آن بود که زندانبانان فرزاد کمانگر را کتک زدند، او را تهدید به اعدام کردند و به همراه بعضی از وسایل شخصی اش به بیرون از سلولش منتقل کردند. بعداً، در همان روز یکی از زندانیان گزارش داد که او (فرزاد کمانگر) را در حالی که بیهوش بود به درمانگاه زندان منتقل کردند. در حال حاضر باور بر این است که او را به سلولش برگردانده اند.

 در ایران، معمولاً هنگامی که یک زندانی را به بیرون از زندان می برند نشانه آن است که می خواهند او را اعدام کنند. بنابراین عفو بین الملل نگران آن است که علیرغم اینکه پرونده ایشان در حال بررسی است فرزاد کمانگر کماکان در خطر اعدام قرار دارد.

 فرزاد کمانگر در تاریخ جولای سال 2006 به همراه دو نفر دیگر از اقلیت کرد به نامهای علی حیدریان و فرهاد وکیلی توسط پرسنل وزارت اطلاعات دستگیر شدند. این سه نفر در تاریخ 25 فوریه سال 2008 بعد از محکوم شدن به اتهام محاربه (یعنی دشمنی با خدا) به مرگ محکوم شدند. این اتهام (محاربه) به اشخاصی زده می شود که اقدام به برداشتن اسلحه علیه دولت می نمایندکه در مورد این سه نفر متهم به عضویت در گروه مسلح پ. ک. ک بودند. بعلاوه، علی حیدریان و فرهاد وکیلی به اتهام جعل اسناد 10 سال زندان نیز محکوم شدند. طبق قوانین ایران، آنها باید قبل از اجرای حکم اعدامشان محکومیت زندان را سپری کنند. حکم اعدام این سه نفر بوسیله دادگاه عالی تایید گردید. اگرچه وکیل پرونده فرزاد کمانگر در یک تلاش جهت بازگرداندن حکم اعدام, درخواست تجدید نظر در مورد حکم صادره از دادگاه تجدید نظر نموده است و مطابق قوانین ایران محکومیت اعدام در حالی که پرونده تحت تجدید نظر است  را نمی توان اجرا نمود.

 قبل از دادگاه فرزاد کمانگر، وی تحت شکنجه و سایر بدرفتاریها از جمله کتک کاری، شلاق و شکنجه با دستگاهاهی الکتریکی بود. بنا بر گزارشها، او (فرزاد کمانگر) هم اکنون از ناراحتی اسپاسم در بازو ها و پاهایش رنج می برد. در حالی که دسترسی او به وکیلش محدود شده بود تحت شراطی ناعدلانه محاکمه شد و در چندین مورد برای مدتهای طولانی از دیدن وکیل و اعضای خانواده اش محروم شده بود..

 سوابق قبلی (Background Information)

کردها که از اقلیتهای ایرانی هستند بیشتر در نواحی غرب و شمال غربی ایران در استان کردستان و نواحی مرزی استانهای همجوار کشورهای عراق و ترکیه زندگی می کنند. برای سالیان طولانی بعضی از احزاب سیاسی کردی از جمله حزب دموکرات کردستان ایران (KDPI) و حزب کومله – که در ایران غیر قانونی هستند بر علیه جمهوری اسلامی دست به سلاح برده اند. یک گروه مسلح دیگر تحت عنوان "حزب زندگی مستقل کردستان (PJAK)" هنوز به حملات مسلحانه بر علیه دولت و نیروهای امنیتی ایران ادامه می دهد. ایران حکومتهای خارجی را متهم کرده است کهبه ناامنی در میان اقلیتهای قومی این کشور دامن می زنند.

 حوزه تعیین جرائم اعدام در ایران تا حد بسیار زیادی وسیع می باشد. قضات اختیار قانونی دارند که مجازات مرگ را برای جرائم مشخص وضع نمایند از جمله آن دسته از جرائمی که در ارتباط با مقوله امنیت ملی هستند. تا به حال هیچ شخص دیگری که به ارتباط با پ.ک.ک. محکوم شده باشد به اعدام محکوم نشده است.

 

توصیه:

خواهشمند است هر چه سریعتر درخواست های زیر به زبانهای انگلیسی، فارسی، کردی و یا زبان خودتان برای دیگران ارسال کنید.

-        درخواست یک تحقیق فوری در ارتباط با کتک زدن و تهدید کردن فرزاد کمانگر در 24 نوامبر در زندان اوین. نتایج این تحقیق علنی گردد و افراد مقصر محاکمه گردند.

-        تشویق جه بازنگری قضایی در خصوص پرونده فرزاد کمانگر و به مسئولین اصرار گردد تا مجازاتهای اعدام در مورد فرزاد کمانگر را لغو نمایند..

-        از مسئولین درخواست می گردد که دسترسی منظم این افراد به خانواده و وکلایشان را تضمین نمایندو هرگونه مراقبت های پزشکی در مورد آنها اعمال گردد.

-        مسئولین تصدیق نمایند که مسولیت دارند عدالت را در مورد افرادی که مظنون به جرائم جنایی هستند مطابق با استانداردهای بین المللی اجرا و یک محاکمه عادلانه برقرار نمایند . این در حالی است که شما باید بر مخالفت بدون قید و شرط خویش با مجازات اعدام به عنوان یک مجازات سبعانه، غیر انسانی، ناپسند و تهدید کننده زندگی افراد پافشاری کنید.

درخواست فوق به آدرسهای ذیل ارسال گردد:

رهبری جمهوری اسلامی

جناب آقای آیت الله سید علی خامنه ای – به نشانی خیابان جمهوری اسلامی، خیابان شهید دوست کشور- تهران- جمهوری اسلامی ایران

E-mail: info@leader.ir

Salutation: Your Excellency

رئیس قوه قضاییه

آیت اله شاهرودی به نشانی : حوزه ریاست قوه قضای – دفتر رئیس قوه قضاییه – خیابان پاستور – خیابان ولیعصر – جنوب سه راه جمهوری – کد پستی 1316814737-جمهوری اسلامی ایران.

 

info@leader.ir E-mail:

Salutation: Your Excellency

کپی به:

رئیس جمهور محمود احمدی نژاد

ریاست جمهوری – خیابان فلسطین – تقاطع آذربایجان – تهران – جمهوری اسلامی ایران

Fax: +98.2166495880

Email: dr-ahmadinejad@president.ir

از طریق وبسایت :

 

http://www.president..ir/en/president/email/index.php or http://www.president.ir/en/

 

دبیر کل ، دفتر مرکزی حقوق بشر ایران

جناب آقای محمد جواد لاریجانی:دفتر معاونت امور بین الملل ، قوه قضاییه – ساختمان قوه قضاییه – میدان پانزده خرداد (ارک)  تهران – جمهوری اسلامی

 

وبه نمایندگان دیپلماسی ایران در کشور

لطفا درخواست ها فورا ارسال گردد. با دبیر کل بین الملل چک گردد ویا قسمت اداری خودتان . اگر درخواست را را بعد از 29 ژانویه 2009 ارسال میکنید.

 

 


--~--~---------~--~----~------------~-------~--~----~
-- 
Human Rights Activists in Iran 
Email : Info@Hra-Iran.Org 
Web site : www.hra-iran.org 
--
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

هیچ نظری موجود نیست:

فهرست وبلاگ من