۱۳۸۸ فروردین ۱۰, دوشنبه

خمینی، ناپولین ، گوسفند، مردم انقلابی


به نظر من یکی از جاودانه ترین داستان های دنیا، بی شک مزرعهء حیوانات هست.تا حالا چندین بار کتابش رو خوندم و امروز برای اولین بار فیلمش رو دیدم.واقعا که یه شاهکاره !
هر دفعه که سر و کارم به این کتاب می افته خیلی ذهن منو مشغول به خودش میکنه. چطور یه انقلابی به وجود میاد، این انقلاب چه آرمان ها و اهدافی داره، نقش گوسفندها در باور پذیر کردن دروغ ها و نادرستی ها، نحوهء ادارهء یک حکومت دیکتاتوری و فاشیستی،ساختن مقبره و یادبود و استفادهء زیاد از پرچم ساختگی، تغییر سرود ملی، تحریک احساسات انقلابی مردم، حماقت و سادگی مردم، ساخت و پاخت های پشت پرده، جیره بندی یه غذای روزانه مردم و خرج های کلان عیش و نوش های غیر قانونی در دستگاه حاکمیت و هزار تا چیز دیگه که هر کدام خیلی داستان داره.
 دوباره یاد ایران خودمون افتادم که چطور یک حروم زاده ای مثل خمینی با وعده و وعید های ریا کارانش مردم رو خر کرد و گوسفند های ایرانی همه رفتن تو خیابان ها شعار دادن مرگ بر ..... ، کاملا مثل وضع الان ایران سرود ملی ما تغییر کرد توی دانشگاه شهید چال کردن، با عراق جنگ کردیم، آمریکا و انگلیس و اسراییل و بقیه کشور ها رو به عنوان دشمن به ما معرفی کردن، نوشیدن الکل غیر قانونی شد ولی با قیمت آزاد میتونی تحویل درب منزل بگیری!، مخالفان اعدام شدن، برای هر گند و کثافت کاری یه دلیل درست کردن، قوانین و ارزش های ما رو تغییر دادن، کارگر های ما از جونشون مایه گذاشتن تا ایران مستقل و آزاد باشه ولی به جای بیمه و خدمات درمانی سرکوب بهشون تقدیم کردن، هر صدای آزادی رو خفه کردن، با زبان آرپی جی و فشنگ با نویسندگان ما صحبت کردن، دانش جو های مخالف را یه دل سیر با چوب و چماق مهر ورزی کردن، دانشجو ها رو از آپارتمان هاشون به پایین پرت کردن فقط و فقط برای اینکه حال و هوای بچه ها عوض بشه و یه ذره هیجان تو زندگی داشته باشن!
اینم لینکش برای تماشای آنلاین:  http://joox.net/cat/2/id/13300

هیچ نظری موجود نیست:

فهرست وبلاگ من